söndag 16 juli 2017

En seeeeg start

Det har verkligen tagit tid för våra grönsaker att komma igång i år. Vanligtvis brukar vi kunna skörda en hel del på friland den här tiden på året, men i år finns det inte mycket än.

Morot, palsternacka, rödbetor och mangold har inte fungerat bra alls. De tomma ytorna i bädden på bilden nedan skulle vid det här laget prydas av morots- och palsternacksblast, och mangolden borde vara mycket större. Jag har t o m sått om morötterna en gång, och även i andra försöket har bara en bråkdel av fröerna grott. Mangolden, som planterades ut som småplantor, har inte växt till sig mycket alls på ganska många veckor.


Det ombytliga och extrema vädret vi har haft under våren är en anledning, tror jag. När det väl blev varmare och jag vågade plantera ut mina små grönsaksplantor, fick de det tufft trots avhärdning. Solen gassade de första dagarna, och jorden var torr. En del plantor förtorkade i solen trots mycket vatten - för litet rotsystem, troligen.  Dessutom har det blåst ovanligt kraftigt och ovanligt mycket under hela våren och sommaren. När det sedan blev mer mulet väder och mycket att göra på jobbet, skötte jag inte vattningen tillräckligt bra, tror jag, och då grodde inte fröerna eller dog direkt efter groning.

Dessutom var skadedjuren framme och ställde till med skada, trots att vi jagade dem med sekatör och järnsulfat. Småsniglarna gav sig på klätterbönorna så fort de tittade upp, och åt även långsmala hål i de små späda majsplantornas blad. Plantorna överlevde, men deras utveckling fördröjdes så klart av angreppen. Nu är de starkare och börjar sätta fart ordentligt, men har förlorat några veckor på det.

  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar