söndag 4 augusti 2013

Dags att skörda, dags att så.

 
Det händer mycket i trädgården just nu, det finns mycket att skörda och ta hand om, men när man skördar så blir också odlingsyta tillgänglig och skapar nya möjligheter att så något nytt. 


Jag blev rejält överraskad när jag upptäckte bland rödbetorna  en gigantisk rödbeta på ett halvt kilo idag, jag hittade också en enorm vintersquash som ska vara en white custard, men eftersom jag tog egna frön förra året så har den troligen pollinerat sig med en annan squash och skapat något nytt. En enorm squashplanta, dubbelt så stor som andra plantor och den producerar alldeles enorma vita frukter


Tomaterna i växthuset börjar mogna och de är extra goda i går, jag tog en solvarm tomat som praktiskt taget smälte i munnen.










Hallonbuskarna har äntligen gett utdelning, de är översållade med ljuvligt söta bär. Idag gick jag fram och tillbaka mellan hallonlandet och smultronplätten och mumsade på bär.










Löken börjar bli redo att sköra, de största rycks
 upp och får torka i solskenet på stentrappan.










 
Där vi tog upp potatisen linzer delicatess blev det plats att så något nytt, det är nu i Augusti kanske i senaste laget för många grönsaker att hinna växa färdigt men jag chansar lite på några snabbväxande och tåliga sorter. Jag sådde sockerärter, mangold rödbeta, kålrot och majrova. Vi håller tummarna.

4 kommentarer:

  1. Jocke din bärmumsare! Kom hit så ska du få smaka på annat! ;D

    SvaraRadera
  2. Varför torka löken? Blir det sjyssta lökar då?

    SvaraRadera
  3. Måste torkas så att ytterlagret blir hårt och torrt om de ska lagras någon längre tid, annars ruttnar och möglar de.

    SvaraRadera
  4. Insåg just vilken vacker titel du gett detta avsnitt! Poetiskt!

    SvaraRadera