onsdag 15 januari 2014

VinterTomat

Ibland går experiment lustan igång och man vill prova något nytt, även om man själv är skeptisk till resultatet så är man nyfiken och kan inte låta bli att prova. Ibland blir det totalt fiasko som förra årets nyhet från Impecta, sparrisärten som hyllades för sin fantasktiska egenskaper och framförallt för sin goda smak, detta är ett mycket  gott exempel att man ska ta vad som står på fröförsäljarnas beskrivning om sina fröer med en stor nypa salt, det var den mest meningslösa grönsak jag någonsin odlat. Sparrisärten har väldigt fina  lila ärtliknande blommor men smaken var som en blandning av gräsklipp och sågspån, den kommer inte att komma tillbaka hos oss.  Som tur har man bland  större lycka med sina experiment  resultatet överträffar förväntningarna.

I höstas innan våra tomatplantor (Black sweet cherry)  hade gett upp i växthuset så tog jag två "tjuvar" från plantorna och istället för att kasta dem i kökskomposten som jag brukar så satte jag dem i var sin kruka och ställde dem i vårt söderfönster. Tanken var att få plantorna att övervintra inomhus, och att till våren ta nya skott från dem som man planterar och att dessa då får ett försprång jämfört med våra frösådda tomatplantor, och förhoppnings vis kan man då få en skörd  tomater något tidigare än vad man fått om man sått från frö. Värt ett försök.

I fönstret växte de i godan ro, mycket mer än förväntat och såg ut att trivas trotts både höstmörker och frost. De satte till och med igång att blomma för fullt och på något sätt måste de ha blivit pollinerade för två små tomater började formas på den ena plantan. Jag var fortfarande något skeptiskt men ville se hur detta skulle gå så jag lät de små gröna knopparna sitta kvar, och faktiskt utvecklades de sakta men säkert och till slut mognade de och blev röda små kulor lagom till Jul.

Dags att provsmaka, och det var då vi fick den största överraskningen, dessa tomater som vuxit upp under hösten i en liten kruka med plantjord, i ett dragit fönster med lite alldeles för lite näring och ljus, hade faktiskt enormt mycket riktig tomatsmak. Det var då jag insåg hur lite Mataffärens köptetomater faktiskt smakar, skillnaden var enorm. Så vem vet, nästa höst kanske jag gör ett försök att fortsätta odla tomater inomhus, för även om skörden inte blir stor så var det väldigt trevligt med en smakupplevelse mitt i vintermörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar